onsdag, mars 28

Service is not a crime

I dag stör jag mig på kundtjänst- och servicemänniskor i allmännhet och bussförare i synnerhet.

Det är ju trevligt att SL har bussvärdar på vissa busshållplatser under rusningstid så att man kan få tillåtelse att gå på genom bakdörrarna utan att bli lynchad. Men kanske borde de i samband med den brainstormingen även kollat över busschafförernas serviceanda och attityder och gett dom en snabbkurs i ämnet.

Varje jäkla morgon ser jag folk (detta inkluderar även mig ibland) som blir ifrånkörda. Som om det är en sadistisk dragning att få männsikor att tro att dom hinner med bussen och sen stänga dörren precis framför näsan på dem. Och sen kolla oförstående på en genom dörren innan dom trampar gasen i botten. Kan man börja morgonen sämre?

Att köra buss är kanske inte det mest tacksamma och stimulerande jobbet, men för fan. Några krav på sig måste dom väl ändå ha? Och allt det där om att man har en tidtabell att hålla och jada jada innebär väl inte att man ger upp vanligt folkvett och trevlighet.

Jag har suttit i andra änden tillräckligt för att veta att får man skit tillräckligt länge så tappar man lusten att försöka vara hjälpsam. Men då är det dags att omvärdera sitt yrkesval eller i alla fall skaffa sig en annan hobby än att förstöra sina medmänniskors morgon/dag/kväll.

Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv lär det ju också ha konsekvenser.
Arga/frustrerade männsikor (se jag) gör inte ett bra jobb. Då drabbar det ibland folk i tredje och fjärde led. Irritation sprider sig > effektiviteten minskar > mindre pengar genereras > vilket säkert drabbar SL på nått sätt.

Så som slutkläm måste jag väga upp all den här negativiteten med att lovebomba på några som vet hur en kundslipsten ska dras. Lilla butiken Grandpa på söder har den trevligaste personalen. Se bara denna fina post-it lapp som sitter i deras provrum. Kontrast.



Inga kommentarer: