onsdag, maj 2

Lycka i en liten boll

När jag känner mig lite seg och oinspirerad brukar jag plocka fram en reklamfilm och kolla på. Skadat tänker ni säkert, men jag lovar. Man blir faktiskt gladare efter man sett den.

Livet borde helt klart innehålla mer färgglada studsbollar i rännstenen.

Det insåg SONY och bestämde sig för att kasta ut en kvarts miljon olikfärgade studsbollar släpps utfören av San Franciscos klassiska branta gator.

Resultatet är en kaskad av färger och rörelse som ser ut att välla ner över staden och som gestaltar temat colour like no other. Bollarna studsar överallt och på allt som kommer i deras väg: vägskyltar och träd, bilar och hus.

Inspelningen pågick i tre dagar och tolv av San Franciscos gator stängdes av under inspelningstiden. För att ge maximal studseffekt användes tio stora, specialbyggda kanoner som sköt iväg de 250 000 bollarna upp i luften.

Bollkanonerna laddades högt upp i staden under överinseende av polis och myndigheter för att sedan, när de väl slutat studsa, plockas upp av mängder av frivilliga. Många San Francisco-bor blev så fascinerade att de spelade in videor och tog bilder av bollregnet från sina fönster och lade ut på webbsidor och bloggar.

Sony har även lagt ut en film om hur reklamen producerades på http://www.bravia-advert.com/balls/.

Att Jose Gonzalez står för reklamfilmens soundtrack "Heartbeats" är ju bara som glassen på pannkakan.

1 kommentar:

Alex sa...

Mitt ex var/är så sjukt imponerad av den här reklamen. Och det vet jag eftersom jag brukar talas vid med honom nu och då. Själv blir jag så peppad av tanken att de faktiskt släppte lös ett hav av studsbollar i San Francisco.