fredag, februari 22

The Chrysler Building























Jag älskar det här fotografiet.

Det sitter ovanför mitt skrivbord och föreställer fotojournalisten
Margaret Bourke-Whitethe Chrysler Building. Fotot är taget av hennes mörkrumsassisten Oscar Graubner.

Det finns många anledningar till att jag älskar det. Kollar man snabbt är det helt enkelt ett ikoniskt porträtt av New York. Och örnen med sina klassiska art deco drag är mindblowinng. Men det finns det en annan oerhörd styrka i den. Ett porträtt av en orädd kvinna som vägrade att anpassa sig till tidens anda och som dessutom trotsar både höjd och vett...

Hon var den första kvinnliga fotojournalisten på Life Magazine och stod bakom det allra första omslaget till tidningen 1936, ett vackert porträtt av en annars hård industrialism. Hon var den första västerlänska fotografen som fick besöka Sovjetunionen och dokumenterade andra världskriget på slagfälten. Men framför allt var hon en kvinna som gjorde en mans jobb, i en mans värld. En pionjär i allt som kvinnor idag tar för givet.

Förutom att ge mig svindel känner jag en oerhörd lycka när jag ser kortet för det påminner mig om människans okuvliga behov av kreativitet.



1 kommentar:

Anonym sa...

Åh så fint inlägg till en underbar bild.