lördag, november 1

Lägesrapport från mitten av Sverige

Det första som händer är att snön börjar tokfalla sekunden jag sätter mina fötter på plattformen i Falun. Självklart är jag inte utrustad för vinter. Nedpackat i min stylisha weekendbag i svart läder ligger mockastövlar och ett par oinpreregnerade skinboots. Inte en vettig vante i sikt och visserligen hade jag vinterjackan på men besvikelsen i mina föräldrars ögon när de inser min fullständigt misslyckade helgpackning gör mig svag. Någon spontan promenad är det inte på tal om. Leka i snön med systers lilling? Nja, jag tänker att jag kanske borde skaffa mig ett par täckbyxor. Det här duger ju inte.

Herregud. När blev man en sån stadsing??

Lånar för stora curlingkängor av mor och stövlar ner till stan en snabb en på fredag förmiddag. På systemet ska det inhandlas tre flaskor vitt till kvällens fisksoppa (och att dricka...). I kassan blir jag krävd på legitimation(!!!). Min spontana reaktion bli att gapskratta. Att bli krävd på legg är ju inte vardagsmat direkt. Kassörskan tittar oförstående på mig och säger att det första hon tänkte var att fråga mig på legg. Förstummad tar jag fram det och undrar va fan som hände? Var det det vita vinet eller mitt osminkade anlete och flottiga hår under mössa som gjorde det. Har inte ens vett att bli smickrad. Kvinnan i kassan måste ju ha noll verklighetsuppfattning. ´

Utöver det sammanfattar jag helgen med fyra ord.
  1. TITTA!
  2. Tigerbalsam
  3. Tom
  4. Trött

Inga kommentarer: