tisdag, november 4

Type is the clothes that words wear

Det har blivit en rejäl snackis i bloggosfären och i annan media om Barak Obamas visuella marknadsföring under presidentkampanjen. 

Designormen för presidentkampanjer rent historisk har inte direkt varit nyskapande och Obamas valkampanj har använt grafisk design på ett sätt som ingen kandidat innan har gjort. Man kan lugnt säga att de har tagit den konceptuella marknadsföringen till en helt ny nivå. Trots att de fortfarande använder de traditionella färgerna röd, vit och blå så har de skapat en logotyp som tydligt skiljer sig från all annan politisk kampanjestetik. 

Loggan - som föreställer en soluppgång och den amerikanska flaggan som en väg över horisonten, ska visa en ny start. Förändring. Man har bland annat integrerat loggan i allt kampanjmaterial, men anpassat den efter olika målgrupper och man har gjort olika versioner till olika stater där man vävt in staternas initialer. Allt med syftet att få människor att känna tillhörighet till kampanjen och Obamas politik. 

Typsnittet av Hoefler & Frere-Jones heter Gotham och skapades ursprungligen till tidningen GQ.  Till skillnad från John McCain och Hillary Clinton val av typsnitt är Gotham relativt nydesignat och det ligger en viss psykologi bakom det valet. Typografi har stor påverkan på den skrivna kommunikationen. Ett väl valt typsnitt kan lägga extra tyngd och mening till ett budskap lika mycket som ett illa valt kan signalera helt fel saker, vilket Gothams formgivare ironiskt påvisar här.

Stephen Heller, grafisk formgivare och föreläsare, funderar i New York Times på vad bra design betyder för en kampanj.

Patrick Ruffini menar att det inte är Obama kampanjen säljer, utan hopp och förändring och att loggan är så lyckad därför att man använt sig av samma varumärkesbyggande som tex Nike, där man kan ta bort namnet från loggan och fortfarande associerar till produkten.

Tycka vad man vill om betydelsen av den grafiska marknadsföringen för Obamas generella succé (och förhoppningsvis vinst i valet i morgon) men det går inte att förneka att genomslagskraften i kampanjen nått helt andra nivåer än någon annan gjort tidigare, just därför att man målmedvetet använt sig av kreativa och rätt oortodoxa kanaler för att stärka sitt varumärke.

Kolla bara här och här och här, kan du tänka dig John McCain på samma sätt? Design unite!


Och om du orkat läsa så här långt tycker jag att du ska avsluta med att läsa den här artikeln!

Inga kommentarer: